Καθώς βγαίνουμε κάπως από την βαθιά οικονομική κρίση, ξαναεμφανίζεται και μάλιστα με γρήγορο ρυθμό η κυκλοφοριακή συμφόρηση στους δρόμους της Αθήνας, ως αποτέλεσμα της αύξησης τόσο των μετακινήσεων όσο και της χρήσης των ΙΧ. Αυτό αποδεικνύεται και από τις μετρήσεις της κυκλοφορίας αλλά και από τις πωλήσεις νέων οχημάτων.
Η οικονομική κρίση αποτελεί μία ακόμη χαμένη ευκαιρία για την αλλαγή της συγκοινωνιακής συμπεριφοράς των Αθηναίων. Θα μπορούσαμε τη δεκαετία της κρίσης να είχαμε πετύχει την απεξάρτηση από τα ΙΧ και τη στροφή στην κουλτούρα των μαζικών μεταφορών και των βιώσιμων μετακινήσεων. Δυστυχώς όμως, τα μέσα μαζικής μεταφοράς αντί να αναβαθμιστούν, υποβαθμίστηκαν και οι υπηρεσίες τους ούτε ικανοποιούν ούτε ελκύουν επιβάτες.
Τόσο οι Αρχές όσο και οι πολίτες εξακολουθούν να μην αντιλαμβάνονται ότι όσο υποστηρίζουμε τα ΙΧ τόσο θα αυξάνεται η κυκλοφοριακή συμφόρηση. Οι ΙΧήδες παραπονιούνται ότι έχει συμφόρηση αλλά η πραγματικότητα είναι ότι οι ΙΧήδες είναι η συμφόρηση. Στην Αθήνα εξακολουθούμε να προσκυνάμε τα ΙΧ και μάλιστα εις βάρος των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ), και αυτό είναι πρώτιστα αντιδημοκρατικό διότι οι λίγοι οδηγοί ΙΧ (ανά τμ) καταπιέζουν τους πολλούς επιβάτες των ΜΜΜ ανά (ανά τμ). Καμία πόλη δεν μπορεί να προσφέρει αξιοπρεπή συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση που να στηρίζεται στις ατομικές μετακινήσεις. Όσο αυξάνονται οι ανάγκες για μετακινήσεις τόσο τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς είναι η μοναδική επιλογή.
Το λεκανοπέδιο της Αθήνας είναι σε πλήρη συγκοινωνιακή εγκατάλειψη. Η Περιφέρεια Αττικής και ο Δήμος Αθηναίων δεν έχουν κανέναν Συγκοινωνιολόγο και καμία Υπηρεσία Συγκοινωνιακού Σχεδιασμού, όπως και οι περισσότεροι Δήμοι του Λεκανοπεδίου. Άλλωστε τι χρειάζονται τους Συγκοινωνιολόγους, αφού όλοι οι εκλεγμένοι και όλοι οι πολίτες είναι μικροί Συγκοινωνιολόγοι που πιστεύουν ότι τα ξέρουν όλα. Δεν αντιλαμβάνονται ότι η πολυπλοκότητα των Συγκοινωνιών ειδικά σε μία μεγαλούπολη όπως η Αθήνα αντιμετωπίζεται μόνο με σοβαρή επιστημονική προσπάθεια.
Οι Συγκοινωνιολόγοι είναι απογοητευμένοι και σε απόγνωση, διότι οι τεκμηριωμένες προτάσεις τους δεν εισακούονται από κανέναν. Αλλά δεν το βάζουν κάτω. Επαναλαμβάνουν με επιμονή τις δοκιμασμένες διεθνώς βέλτιστες συγκοινωνιακές λύσεις, όσο αργά και εάν αυτές υλοποιούνται.
Υπάρχουν αρκετές λύσεις και πολλά μπορούν να γίνουν, καταρχήν χωρίς μεγάλα έργα και μεγάλους προϋπολογισμούς, αλλά με απλά διαχειριστικά μέτρα. Καταρχήν με την παραχώρηση προτεραιότητας στα λεωφορεία και τα τρόλεϋ εις βάρος των ΙΧ, με την επανεργοποίηση και επέκταση των λεωφορειολωρίδων. Ταυτόχρονα, απαιτείται η πύκνωση των δρομολογίων του μετρό και των λεωφορείων που θα χρηματοδοτηθεί από την προσέλκυση των επιβατών που θα επιλέγουν τις γρηγορότερες και ανετότερες μετακινήσεις.
Στα χαμηλού οικονομικού κόστους μέτρα διαχείρισης της κυκλοφορίας συγκαταλέγεται και η αποτελεσματική διαχείριση της στάθμευσης στις κεντρικές περιοχές (που εξυπηρετούνται συνήθως επαρκώς από ΜΜΜ) ως δύναμη ανασταλτική στη χρήση των ΙΧ. Επιπλέον, πρέπει να αλλάξει η φιλοσοφία της φωτεινής σηματοδότησης στο λεκανοπέδιο, και να δίδεται προτεραιότητα στη ροή της κυκλοφορίας περιμετρικά των κεντρικών περιοχών εις βάρος της ροής της κυκλοφορίας προς το κέντρο. Και βέβαια οι τροχονόμοι πρέπει να φροντίζουν την προτεραιότητα των λεωφορείων (διασφάλιση λεωφορειολωρίδων) και να σταματήσουν να ενθαρρύνουν και να υποβοηθούν την είσοδο των ΙΧ στις συμφορημένες κεντρικές περιοχές.
Στη συνέχεια βέβαια χρειάζεται σοβαρό και ολοκληρωμένο σχέδιο ανάπτυξης της συγκοινωνιακής υποδομής με αντάξιους προϋπολογισμούς. Πρέπει να επιταχυνθεί η ολοκλήρωση των αρκετών γραμμών μετρό που χρειάζεται η Αθήνα, αλλά και η ολοκλήρωση των περιφερειακών οδικών αξόνων (μικρός, μεσαίος, μεγάλος) με τα απαραίτητα έργα υποδομής, αφού μόνο με διοχέτευση της κυκλοφορίας περιμετρικά και με σωστά ιεραρχημένο οδικό δίκτυο, θα μπορέσουν να ανασάνουν κυκλοφοριακά οι κεντρικές περιοχές κάθε δήμου.
Τα προβλήματα και οι λύσεις για το συγκοινωνιακό σύστημα της Αθήνας είναι γνωστά. Μήπως ήρθε η ώρα η Πολιτεία και οι πολίτες να εγκαταλείψουν την αδράνεια και να ξεκινήσουν μια σοβαρή προσπάθεια για τη σταδιακή συγκοινωνιακή αναγέννηση της Αθήνας;
Συνέντευξη στο One Channel τον Νοέμβριο του 2019.
Leave A Comment