Τι μας έμαθε ο Αύγουστος για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας

Γλυφάδα – Σύνταγμα σε 15 λεπτά. Θέση στάθμευσης με την πρώτη στα Εξάρχεια απόγευμα Παρασκευής. Θέση στάθμευσης ακριβώς κάτω από το σπίτι σου στη Νέα Σμύρνη και βόλτα στη Βουλιαγμένη την Κυριακή το πρωί, χωρίς μποτιλιάρισμα.

Εξαιρουμένης της πολύ μεγάλης εύνοιας της τύχης, τα παραπάνω γεγονότα μπορούν να συμβούν όλα μαζί ή ξεχωριστά μόνο μία φορά τον χρόνο σε αυτή την πόλη, τον… βαθύ Αύγουστο. Δεν είναι λίγοι άλλωστε εκείνοι που επιλέγουν να μείνουν εδώ τις ημέρες του Δεκαπενταύγουστου για να βιώσουν αυτό το μοναδικό φαινόμενο της άδειας Αθήνας, απαλλαγμένης από τα χιλιάδες αυτοκίνητα, τα διπλοπαρκαρισμένα ΙΧ, τα κορναρίσματα και τις βρισιές.

Πόσο αποσυμφορείται η Αθήνα τον Αύγουστο;

Πόσο όμως αποσυμφορείται πραγματικά η Αθήνα τον Αύγουστο; Η αποσυμπίεση του δικτύου της κυκλοφορίας δεν μπορεί να μεταφραστεί σε απόλυτο αριθμό αυτοκινήτων, καθώς η καταγραφή της κυκλοφορίας γίνεται με διελεύσεις από διόδια και επιβιβάσεις ΙΧ σε πλοία από τα λιμάνια της Αττικής.

H κίνηση τον Αύγουστο μειώθηκε κατά 20%

Σε μία προσπάθεια να κατανοηθεί η επίδραση του καλοκαιριού στο κυκλοφοριακό της Αττικής, συγκεντρώθηκαν τα στοιχεία του μηνιαίου κυκλοφοριακού φόρτου (διελεύσεις οχημάτων) όπως καταγράφονται από το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας Αττικής, σε 26 σημεία στην Αττική κατά τη διάρκεια του έτους 2023 και εξήχθησαν σημαντικά αποτελέσματα.

Στην Αττική τον Αύγουστο του 2023 η κυκλοφορία μειώθηκε 20% σε σχέση με το υπόλοιπο έτος, ποσοστό που μπορεί να μεταφραστεί σε περίπου 4,5 εκατ. λιγότερες διελεύσεις οχημάτων.

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, η κυκλοφορία στο αθηναϊκό δίκτυο για πέρσι τον Αύγουστο μειώθηκε σε ποσοστό 20% σε σχέση με τον υπόλοιπο έτος, ποσοστό που μπορεί να μεταφραστεί σε περίπου 4,5 εκατ. λιγότερες διελεύσεις οχημάτων στους δρόμους της Αττικής. Τον μήνα Ιούλιο παρατηρούνται περίπου 2 εκατ. λιγότερες διελεύσεις οχημάτων στους δρόμους της Αττικής, σε σχέση με το υπόλοιπο έτος.

Δίκτυο όλο και πιο συμφορημένο κάθε Σεπτέμβριο

Με την απάντηση να είναι πλέον πολύ συγκεκριμένη – Χρειάζεται μείωση 20% της κυκλοφορίας ώστε κάθε μήνας να μοιάζει με Αύγουστο, η συγκεκριμένη διατύπωση είναι συνάμα και ουτοπική, καθώς αφενός ο στόλος των οχημάτων με τον χρόνο αυξάνεται, αφετέρου δεν έχει υπάρξει κάποια αλλαγή στην διαχείριση της κυκλοφορίας.

Ως προς την αύξηση του στόλου, τα δεδομένα δείχνουν πως κάθε χρόνο τα οχήματα στους δρόμους δεν μειώνονται αλλά αυξάνονται. Σύμφωνα με στοιχεία που μας παρέθεσαν ο στόλος μόνο των αυτοκινήτων για το 2023 ανέρχεται σε 3.300.107 (ΙΧ και ταξί). Αν συμπεριλάβουμε και τα φορτηγά, τις μοτοσυκλέτες, και τα λεωφορεία, τότε ο συνολικός στόλος ανέρχεται σε 4.411.071.

Αύξηση των οχημάτων, στασιμότητα στη χρήση των δημόσιων συγκοινωνιών και έλλειψη κυκλοφοριακής διαχείρισης είναι σύμφωνα με τους ειδικούς το τρίπτυχο που ολοένα και επιδεινώνει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αττικής.

Αντίστοιχα για το έτος 2022 ο αριθμός μόνο για τα ΙΧ και τα ταξί ήταν 3.196.112 (αύξηση κατά 3.3% το 2023 σε σχέση με το 2022), ενώ ο συνολικό στόλος (αυτοκίνητα, φορτηγά, μοτοσυκλέτες και λεωφορεία) ανέρχεται στα 4.273.726. Σημειώνεται πως τα οχήματα που βρίσκονται σε κυκλοφορία στην Αττική αντιστοιχούν στο 56% του συνόλου της Ελλάδας.

Κάθε χρόνο η κυκλοφοριακή συμφόρηση τον Σεπτέμβριο θα βαίνει αυξημένη. Φέτος θα είναι χειρότερα καθώς έχουμε αύξηση των οχημάτων, στασιμότητα στη χρήση των δημόσιων συγκοινωνιών και έλλειψη κυκλοφοριακής διαχείρισης. Αν αυτά συνεχιστούν, τότε κάθε Σεπτέμβριο θα έχουμε και περισσότερη κίνηση.

Αναγκαίες παρεμβάσεις

Δεδομένου ότι η αύξηση των οχημάτων αναμένεται να συνεχιστεί, πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις τόσο ώστε να γίνει στροφή στη χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, όσο και στη διόρθωση της κυκλοφοριακής διαχείρισης ειδικά στο κέντρο της Αθήνας.

Η Αθήνα πάσχει στη διαχείριση της κυκλοφορίας και όχι στις υποδομές της. Το κυκλοφοριακό δεν αντιμετωπίζεται μόνο με νέους δρόμους και με νέα λεωφορεία, αλλά και με εγκατάσταση νέων συστημάτων, όπως κάμερες ταχύτητας, με αυτοματοποίηση των παραβάσεων και με την εφαρμογή του νέου χιλιοειπωμένου ΚΟΚ. Είναι πλέον σαφές πως οι τροχονόμοι δεν μπορούν μόνοι τους να λύσουν το κυκλοφοριακό στην πρωτεύουσα.

Χωρίς μέτρα, οδεύουμε προς διπλασιασμό της συμφόρησης

Με τη στροφή στα ΜΜΜ τουλάχιστον στα πιο πολυπαθή σημεία της κίνησης να είναι μονόδρομος, χωρίς σωστή διαχείριση, η κίνηση θα χειροτερέψει τα επόμενα χρόνια.

Οι μετρήσεις λένε πως θα διπλασιαστεί η συμφόρηση στις κεντρικές οδικές αρτηρίες της Αθήνας τα επόμενα χρόνια χωρίς μέτρα. Αυτή τη στιγμή ο χρόνος από τα προάστια προς το κέντρο φτάνει τα 40 λεπτά. Σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως το Παρίσι και τις Βρυξέλλες, υπολογίζεται στη 1,5 ώρα. Δυστυχώς οδεύουμε προς τα εκεί.

 

Συνέντευξη στην εφημερίδα Kathimerini.gr τον Σεπτέμβριο του 2024

 

2024-09-12T04:17:55+00:00 September 10th, 2024|Categories: Uncategorized|

Leave A Comment