Η πανδημία του κορονοϊού με τον αυξανόμενο αριθμό θυμάτων (1,26 εκατομμύρια θάνατοι μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου 2020), συγκρίνεται ευθέως με την πανδημία των οδικών ατυχημάτων (ετησίως 1,35 εκατομμύρια θάνατοι και 50 εκατομμύρια τραυματίες παγκοσμίως). Ωστόσο, η πανδημία των οδικών ατυχημάτων ποτέ δεν αντιμετωπίστηκε από τους πολίτες και τις Κυβερνήσεις παγκοσμίως ως μείζον θέμα υγείας και τα μέτρα οδικής ασφάλειας ποτέ δεν είχαν προτεραιότητα αντίστοιχη των μαζικών μέτρων της πανδημίας του κορονοϊού.
Η αποτελεσματικότητα των μαζικών μέτρων για τον έλεγχο της εξάπλωσης της πανδημίας του κορονοϊού είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα για την ανάγκη λήψης μαζικών μέτρων κατά της πανδημίας των οδικών ατυχημάτων. Καθώς οι υποδομές για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας και η χρήση ασφαλέστερων οχημάτων χρειάζονται αρκετό χρόνο για να φέρουν σημαντικά αποτέλεσμα, είναι σίγουρο ότι η οδική συμπεριφορά μπορεί να ελεγθεί και να βελτιωθεί πολύ πιο γρήγορα, εφόσον αυξηθεί η κοινωνική αποδοχή και η πολιτική βούληση γίνει περισσότερο ισχυρή και ειλικρινής. Ειδικότερα, η αντιμετώπιση (από την αστυνομία και από μαζικές εκστρατείες ενημέρωσης) των πέντε σημαντικότερων “δολοφόνων” της οδικής κυκλοφορίας (υπερβολική ταχύτητα, χρήση κινητού τηλεφώνου, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, μη-χρήση ζώνης ασφαλείας και κράνους) μπορεί να επιφέρει σημαντικά οφέλη και να σωθούν πάρα πολλές ζωές.
Η οδική ασφάλεια είναι εξαιρετικά σημαντική κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού
Κατά τη διάρκεια των περιορισμών στην κυκλοφορία λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, τα θύματα των οδικών ατυχημάτων μειώθηκαν σημαντικά, κυρίως λόγω της μεγάλης μείωσης της κυκλοφορίας. Ωστόσο, οι πρώτες μελέτες έδειξαν ότι η μείωση της κυκλοφορίας είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση της ταχύτητας οδήγησης (17% αύξηση στην Ελλάδα) με αποτέλεσμα περισσότερα θύματα ανά διανυόμενα οχηματο-χιλιόμετρα.
Είναι πολύ σημαντικό κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19 να μην προστεθεί περισσότερο βάρος στο σύστημα υγείας από τα οδικά ατυχήματα. Ανάμεσα στα άλλα μέτρα κατά του κορονοϊού πρέπει να λαμβάνονται ταυτόχρονα και αποτελεσματικά μέτρα οδικής ασφάλειας, ειδικά στις διάφορες φάσεις της επιβολής περιορισμών κυκλοφορίας. Πρέπει να δοθεί έμφαση στους βασικούς παράγοντες των ατυχημάτων (με προτεραιότητα στην ακατάλληλη ταχύτητα) και σε μέτρα με γρήγορα αποτελέσματα, όπως παραδείγματος χάριν:
– Οριζόντια εφαρμογή νέων ορίων ταχύτητας σε όλες τις οδούς:
– 30 km/h σε κατοικίσιμες περιοχές (50 km/h σε βασικούς αστικούς άξονες)
– 50 km/h σε επαρχιακές οδούς
– 90 km/h σε βασικούς υπεραστικούς οδικούς άξονες
– Μαζική επιτήρηση των ορίων ταχύτητας από κάμερες (μονίμως εν λειτουργία) και αντίστοιχη μαζική και αποτελεσματική διαχείριση των κλήσεων, εάν χρειαστεί και με έκτακτη νομοθέτηση.
– Ενίσχυση της επιτήρησης της χρήσης κινητών τηλεφώνων και της μη-χρήσης ζώνης ασφαλείας και κράνους σε συνδυασμό με τους υπόλοιπους ελέγχους που αφορούν τον κορονοϊό.
– Πραγματοποίηση μαζικών εκστρατειών ενημέρωσης (αντίστοιχες με εκείνες για τον κορονοϊό) σχετικά με την υπερβολική ταχύτητα και τους άλλους κύριους παράγοντες οδικών ατυχημάτων.
Και θα ήταν σκόπιμο για την παγκόσμια δημόσια υγεία να καθιερωθούν αυτά τα μετρά ακόμα και μετά την κρίση του κορονοϊού με τεράστια οφέλη για την οδική ασφάλεια.
Πρέπει να σταματήσουμε να πηγαίνουμε στα τυφλά στις πολιτικές οδικής ασφάλειας – χρειαζόμαστε τα κατάλληλα δεδομένα
Τα δεδομένα της πανδημίας αποδείχθηκαν πολύ σημαντικά για την έγκαιρη πρόγνωση και τον έλεγχό της, στις διάφορες φάσεις της κρίσης. Η συμβολή της παγκόσμιας επιστημονικής κοινότητας επιδημιολόγων ήταν καταλυτική στη γρήγορη ανάλυση δεδομένων ευρείας κλίμακας παγκοσμίως, παρέχοντας στους αρμόδιους επιστημονική τεκμηρίωση για τον περιορισμό της εξάπλωσης της πανδημίας. Η ανάλυση δεδομένων παραμένει ο σημαντικότερος πυλώνας για τον περιορισμό της κρίσης του κορονοϊού.
Αντιθέτως, η πανδημία των οδικών ατυχημάτων δεν διαθέτει θεμελειώδη στοιχεία και αντίστοιχες αναλύσεις για να υποστηριχθούν οι κατάλληλες αποφάσεις. Τα απαραίτητα δεδομένα λείπουν από τις περισσότερες χώρες του κόσμου (συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας). Δεν γνωρίζουμε ούτε τον πραγματικό αριθμό των θυμάτων των ατυχημάτων, ούτε σε ποια κυκλοφορία οχημάτων και πεζών αναλογούν, ούτε το μέγεθος των σημαντικότερων παραγόντων των ατυχημάτων (ποσοστά υπερβολικής ταχύτητας, οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, χρήσης κινητού τηλεφώνου, ζώνης ασφαλείας και κράνους).
Εν ολίγοις, σήμερα προχωράμε στα τυφλά σε ότι αφορά την οδική ασφάλεια, καθώς δεν διαθέτουμε αρκετή γνώση για το μέγεθος αλλά και την ρίζα των προβλημάτων της πανδημίας των οδικών ατυχημάτων και κατά συνέπεια δεν μπορούν να τεκμηριωθούν και να σχεδιαστούν οι απαραίτητες πολιτικές, προγράμματα και μέτρα. Τόσο οι Αρχές όσο και οι χρήστες της οδού (οδηγοί, επιβάτες και πεζοί) υποτιμούν σημαντικά τους κινδύνους της κυκλοφορίας και τον ρόλο της ταχύτητας, της απόσπασης προσοχής, του αλκοόλ και της κούρασης με αποτέλεσμα σήμερα τα μέτρα οδικής ασφάλειας να μην σχεδιάζονται σωστά και να έχουν πολύ χαμηλά ποσοστά αποδοχής από τους πολίτες.
Συμπέρασμα
Η πανδημία του κορονοϊού είναι μια καλή ευκαιρία για να εργαστούμε πολύ πιο σοβαρά με την πανδημία των οδικών ατυχημάτων. Η σοβαρή δουλειά, οι κατάλληλες προσπάθειες και προϋπολογισμοί, και η ευρεία κοινωνική αποδοχή αποδείχθηκαν ότι μπορούν να φέρουν σημαντικά αποτελέσματα στην αντιμετώπιση του κορονοϊού. Είναι καιρός να αναγνωρίσουμε ότι τα οδικά ατυχήματα είναι μια παγκόσμια πανδημία και να επενδύσουμε στην προσπάθεια, στους πόρους και στα δεδομένα που αρμόζουν σε μια πανδημία τέτοιας κλίμακας.
Χρειαζόμαστε ασφαλέστερη κυκλοφορία, χωρίς ατυχήματα κατά τη διάρκεια αλλά και μετά την κρίση του κορονοϊού και ίσως αυτή η κρίση αφυπνίσει τόσο τις Αρχές όσο και τους πολίτες για ασφαλέστερους δρόμους για όλους, στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο.
Leave A Comment