Υπάρχει λύση για την κίνηση στην Αθήνα;

Δύο ώρες στο τιμόνι καθημερινά. Τα τελευταία χρόνια οι λέξεις «Κηφισός», «Λεωφόρος Μεσογείων», «Λεωφόρος Κηφισίας» έχουν ταυτιστεί στο μυαλό χιλιάδων οδηγών με πολύωρη ταλαιπωρία, με μποτιλιάρισμα και με τεράστιες καθυστερήσεις. Για απόσταση λίγων χιλιομέτρων οι οδηγοί καταλήγουν να κάνουν σχεδόν μία ώρα – ή και παραπάνω πολύ συχνά -, κολλημένοι στην κίνηση.

Λύνεται η κυκλοφοριακή συμφόρηση; Και αν ναι, πώς;

Στη συμφόρηση δεν υπάρχει λύση. Υπάρχει λύση στις μετακινήσεις.

Μποτιλιαρισμένος ο Κηφισός

Δεν χωράμε όλοι να κυκλοφορούμε με τα οχήματά μας τις ώρες αιχμής. Κάθε χρόνο μπαίνουν στην Αθήνα 50.000-60.000 νέα οχήματα. Έχουν γεμίσει οι δρόμοι με σταθμευμένα οχήματα και με κινούμενα οχήματα τις ώρες αιχμής. Λύση για το κυκλοφοριακό δεν βρήκε καμία ευρωπαϊκή πόλη. Αντίθετα, η εξυπηρέτηση των ΙΧ είναι πολύ πιο αργή. Όλες οι πόλεις της Ευρώπης έχουν μικρύνει τους δρόμους, έχουν δώσει περισσότερο χώρο στα λεωφορεία και στα ποδήλατα και υπάρχει πολύ λίγος χώρος για τα ΙΧ, τα οποία είναι σε πλήρη συμφόρηση, γι’ αυτό και οι περισσότεροι δεν τα επιλέγουν σαν μέσο μετακίνησης.

Σωρεία παραβάσεων

Ωστόσο, οι μετακινούμενοι στην Αθήνα, συχνά δεν επιλέγουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς κι αυτό διότι τα δρομολόγια του Μετρό, του ΗΣΑΠ και των λεωφορείων είναι τόσο αραιά που καταλήγουν να κάνουν σχεδόν την ίδια ώρα με το να πάρουν το όχημά τους ακόμη και αν κολλήσουν στην κίνηση, ενώ υπάρχουν ολόκληρες περιοχές που δεν εξυπηρετούνται καθόλου ή δεν συνδέονται επαρκώς με τα μέσα σταθερής τροχιάς που είναι εκείνα που μεταφέρουν γρήγορα και πιο αποτελεσματικά τους μετακινούμενους.

Τα λεωφορεία επαρκούν και θα πήγαιναν πολύ πιο γρήγορα αν είχαν χώρο να κινηθούν. Για να συμβεί, όμως, αυτό χρειάζεται αστυνόμευση και κάμερες. Για τις καθυστερήσεις των λεωφορείων ευθύνονται τα ΙΧ που κλείνουν τους δρόμους. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία έρευνας, βρέθηκε ότι οι παραβάσεις στις λεωφορειολωρίδες είναι από 40-90% από σταθμευμένα και κυκλοφορούντα οχήματα σε αυτές. Αλλά και στον Κηφισό η κατάσταση είναι ίδια με την Τροχαία να καταγράφει δεκάδες παραβάσεις στη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) ακόμη και σε διάστημα λίγων ωρών.

Οι ώρες αιχμής

Οι ώρες με το υψηλότερο επίπεδο κυκλοφορίας είναι στις 8-9 του πρωί, με την κίνηση να επηρεάζεται συνολικά από τις 7 έως τις 10 π.μ. και ξανά το απόγευμα στις 17.00-18.00 να κορυφώνεται το πρόβλημα αλλά το διάστημα που επηρεάζεται συνολικά να υπολογίζεται από τις 15.00 έως τις 19.00. Στην άνοδο του Κηφισού που αντιμετωπίζει και το μεγαλύτερο πρόβλημα, η κίνηση ξεκινά από το Αιγάλεω, από την Ιερά Οδό και φτάνει μέχρι τη Νέα Φιλαδέλφεια, ενώ στην κάθοδο η συμφόρηση εκτείνεται από τη Λυκόβρυση μέχρι το Περιστέρι. Αντίστοιχα στη Λεωφόρο Κηφισίας σχηματίζονται ουρές από τους Αμπελόκηπους μέχρι και το Νέο Ψυχικό.

Μποτιλιαρισμένη η άνοδος της Λεωφόρου Κηφισίας στο ύψος του Ψυχικού

Η έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση στις κεντρικές αρτηρίες της πρωτεύουσας έχει διοχετεύσει μεγάλο όγκο οχημάτων προς την Αττική Οδό, με αρκετούς οδηγούς να την επιλέγουν κι ας πληρώνουν διόδια. Ως αποτέλεσμα, οι ειδοποιήσεις για καθυστερήσεις που φτάνουν μέχρι και τη μισή ώρα είναι σχεδόν καθημερινές.

Στροφή στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

Οι Συγκοινωνιολόγοι γνωρίζουν ότι η επιλογή μέσου από τους μετακινούμενους εξαρτάται από τον χρόνο της διαδρομής και επιμένουν ότι αν τους δώσουμε χώρο θα κινηθούν πιο γρήγορα και θα εξυπηρετήσουν καλύτερο το επιβατικό κοινό.

Η είσοδος/έξοδος του μετρό στην Πλατεία Συντάγματος

Πρέπει να δοθούν περισσότερες λεωφορειολωρίδες και να μην υπάρχει διαθέσιμος χώρος στάθμευσης για τα ΙΧ στις κεντρικές περιοχές της πόλης. Η Αθήνα χρειάζεται οκτώ γραμμές μετρό με 200 σταθμούς, ενώ προκειμένου να «ανακουφιστεί» όσο γίνεται η κυκλοφορία χρειάζεται να ολοκληρωθεί το δίκτυο οδικών δακτυλίων περιφερειακής κίνησης γύρω από την πόλη.

Αυτά που προτείνουμε οι Συγκοινωνιολόγοι δεν είναι αρμοδιότητα ενός ατόμου. Θέλει μια συνολική πολιτική. Πρέπει να κάτσουν στο τραπέζι οι Περιφέρειες στις οποίες ανήκουν οι κεντρικοί δρόμοι και οι Δήμοι στους οποίους ανήκουν οι τοπικοί δρόμοι, να ορίσουν τις λεωφορειολωρίδες και μετά να δρομολογηθούν λεωφορεία από τον ΟΑΣΑ και να υπάρχει οπωσδήποτε αστυνόμευση με κάμερες από την Τροχαία. Είναι λοιπόν, αρμοδιότητα πολλών, οι οποίοι όμως δεν κάθονται ποτέ στο ίδιο τραπέζι και επομένως δεν μπορεί να υπάρξει λύση. Καθόμαστε και ασχολούμαστε με την κίνηση στον Κηφισό την ώρα που δεν συντονίζει κανείς τις παραπάνω ενέργειες. Προφανώς και απαιτείται χρόνος.

Νέος Συγκοινωνιακός Χάρτης

Το νέο Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών που αναμένεται να έχει πάρει την τελική μορφή του Συγκοινωνιακού Χάρτη της Αττικής έως τον Μάιο του 2025 βασίζεται στους εξής άξονες:

  • τη βιώσιμη κινητικότητα,
  • την προσβασιμότητα,
  • τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών και
  • την προστασία του περιβάλλοντος.

 

Συνέντευξη στην ιστοσελίδα CNN Greece τον Νοέμβριο του 2024

2024-11-18T13:07:03+00:00 November 3rd, 2024|Categories: Uncategorized|

Leave A Comment