Οι πεζοδρομήσεις στο κέντρο της Αθήνας είχαν μια συγκεκριμένη στόχευση, η οποία φαίνεται ότι πάντα κολλάει στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πρωτεύουσας. Τι δεν γίνεται σωστά χρόνια τώρα και δεν μπορεί η Αθήνα να γίνει μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη; Μια πόλη όπου το κέντρο της θα είναι φιλικό και προσβάσιμο για όλους και όχι μόνο για τα οχήματα τελικά;
Οι Αθηναίοι έχουν πολύ κακές συνήθειες εμμονής στο ΙΧ, οι οποίες είναι τόσο ισχυρές που οι πολιτικοί δεν μπορούν να τα βάλουν μαζί τους. Παρ’ όλα αυτά παρόμοιες παρεμβάσεις έχουν γίνει και στο παρελθόν, όπως η πεζοδρόμηση της Ερμού. Τονίζεται, επίσης, ότι και στην Πανεπιστημίου κερδήθηκε το στοίχημα διότι είχε 6 λωρίδες και τώρα έχει 4, έτσι δόθηκε χώρος στους πεζούς. Απλώς χρειάζεται κόπος και φασαρία για να γίνουν 2 πεζοδρόμια ώστε να μεγαλώσει ο χώρος για τους πεζούς. Αν είναι να γίνεται τόσο μεγάλη φασαρία για κάθε τι, οι πολιτικοί φοβούνται.
Στην ερώτηση αν γίνεται τόση φασαρία γιατί υπάρχει καλό αποτέλεσμα και δεν το αντιμετωπίζουν έτσι οι δημότες ή γιατί γίνεται μια καλή πρωτοβουλία με μια καλή στόχευση, αλλά στην πράξη κάπου χωλαίνει το πράγμα, η απάντηση είναι ότι οποιαδήποτε βελτίωση του χώρου στο κέντρο θα ταλαιπωρήσει τα ΙΧ. Δεν γίνεται να μην ταλαιπωρηθούν τα ΙΧ. Όλοι αυτοί οι οποίοι θα ξεβολευτούν, γκρινιάζουν για οποιοδήποτε θέμα. Πρώτα από όλα για την κυκλοφορία. Εκεί χρειάζεται ψυχραιμία, διότι εάν συνεχίσουμε να αφήσουμε όλο το χώρο της Αθήνας να τον καταλαμβάνουν οχήματα που σταθμεύουν και οχήματα που κυκλοφορούν και δεν έχουμε χώρο για τους πεζούς, τα ποδήλατα και γενικότερα τη ζωή, συνεχώς θα χειροτερεύει και όλοι θα αναρωτιούνται γιατί χειροτερεύει ο Κηφισός, το κέντρο και ολόκληρη η πόλη.
Σε όλες τις πόλεις το βλέπουμε να συμβαίνει, το ίδιο και στην Αθήνα, η κυκλοφορία θα ισορροπήσει τη συμφόρηση. Άρα το να δώσουμε περισσότερο δρόμο και χώρο για την κυκλοφορία των οχημάτων, δεν ωφελεί σε τίποτα, θα γεμίσει. Ειδικά στο κέντρο της πόλης, η Αθήνα έχει 7 σταθμούς μετρό και 28 λεωφορειακές γραμμές. Δεν είναι δικαιολογία ότι κάποιος δεν μπορεί να πάει στο κέντρο της πόλης με άλλο τρόπο. Tο Κέντρο της Αθήνας είναι αδικαιολόγητα γεμάτο αυτοκίνητα σε αντίθεση με τις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις. Σε αυτή την κατεύθυνση και η Πανεπιστημίου και η Βασιλίσσης Όλγας είναι σωστά πρώτα βήματα. Πρέπει να γίνουν πολύ περισσότερα έτσι ώστε να έχουμε περισσότερο χώρο για τους πεζούς και για τη ζωή και λιγότερο για τα αυτοκίνητα, ειδικά στο κέντρο της πόλης. Τα αυτοκίνητα μπορεί να κινούνται γύρω και έξω από τις πόλεις κανονικότατα, αλλά μέσα στο κέντρο δεν ωφελεί σε τίποτα. Και αυτή την άποψη δεν την έχουμε βγάλει από το μυαλό μας, το βλέπουμε παντού γύρω μας να συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη.
Όλες οι ευρωπαϊκές πόλεις και τα κέντρα τους είναι κλειστά για τα αυτοκίνητα. Στην Βασιλίσσης Όλγας θα κλείσει η κυκλοφορία για τους πεζούς και θα ανοίξει για τα οχήματα. Γιατί το επίκεντρο είναι ο άνθρωπος και ο πεζός και όχι το όχημα.
Οι πεζοί ξεκίνησαν να χρησιμοποιούν τη Βασιλίσσης Όλγας μετά το κλείσμό της;
Τα απογεύματα και τα Σαββατοκύριακα ναι, γιατί οι πεζοί έχουν λιγότερα δικαιώματα από τα ΙΧ μέσα στην εβδομάδα. Επειδή οι πεζοί δεν γκρινιάζουν πολύ και οι ΙΧήδες γκρινιάζουν πολύ, θα πάμε να εξυπηρετήσουμε αυτούς που γκρινιάζουν περισσότερο; Αν την κλείσουμε στους πεζούς, θα τους αποκλείσουμε και τι θα κερδίσουμε; Μερικές εκατοντάδες Ι.Χ θα πηγαίνουν από το Παγκράτι προς τη Συγγρού και το Σύνταγμα. Υπάρχουν πολλές λεωφορειακές γραμμές που εξυπηρετούν αυτόν τον άξονα. Η Βασιλίσσης Όλγας ήταν ανοιχτή στα λεωφορεία κατά προτεραιότητα, τα οποία πήγαιναν μάλιστα και πάρα πολύ γρήγορα. Αν δώσουμε και άλλη προτεραιότητα στα λεωφορεία, όσοι μένουν Παγκράτι, Σύνταγμα ή Συγγρού που θέλουν να εξυπηρετηθούν, θα παίρνουν το λεωφορείο και θα κάνουν κανονικά τη δουλειά τους. Επομένως, η λύση είναι να ανοίξουμε τις λεωφορειολωρίδες για να μπορεί να πηγαίνει γρήγορα ο κόσμος με εναλλακτικούς τρόπους στη δουλειά του.
Πρέπει να ενισχυθούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, να γίνουν περισσότερα και συντομότερα τα δρομολόγια;
Τα ίδια λεωφορεία εάν είχαν προτεραιότητα θα έκαναν διπλά δρομολόγια. Τα ΙΧ εμποδίζουν τα λεωφορεία να κάνουν διπλάσια δρομολόγια. Είναι δικαιολογία ότι χρειαζόμαστε πιο πολλά λεωφορεία και πιο πολλά δρομολόγια. Τα δρομολόγια θα γίνουν διπλάσια όταν δώσουμε προτεραιότητα στις λεωφορειολωρίδες και φύγουν τα σταθμευμένα και τα κυκλοφορούντα οχήματα από το κέντρο. Κανένας δεν θέλει να αλλάξει την συνήθειά του ή να αφήσει το ΙΧ του. Την ίδια στιγμή, οι πολιτικοί φοβούνται όλους όσοι παραπονιούνται.
Σχετικά με το εάν θα μπορούσε να βρεθεί μια μέση λύση, δηλαδή να λειτουργήσει ως δρόμος ήπιας κυκλοφορίας ή κάποιες ώρες της μέρας ίσως πρωί μέχρι κάποια ώρα να δίνεται πρόσβαση στα οχήματα και μετά να διακόπτεται η κυκλοφορία, διευκρινίζεται ότι ο ορισμός της οδού ήπιας κυκλοφορίας αφορά περιοχές κατοικίας, δεν αφορά αρτηρίες. Ήπια κυκλοφορία είναι όταν υπάρχουν περιοχές κατοικίας ή έστω καταστήματα και αν είναι να γίνει κάτι ήπιας κυκλοφορίας, γίνεται ήδη κυκλοφορία λεωφορείων μόνο. Ο στόχος του να ξαναδοθεί στα ΙΧ, είναι καθαρά για να πάρει έναν συγκεκριμένο φόρτο. Αυτός ο φόρος δεν μπορεί να πάει από οδό ήπιας κυκλοφορίας, τότε είναι δώρον άδωρον στα ΙΧ.
Δεν τίθεται θέμα ήπιας κυκλοφορίας σε ευαίσθητη αρτηρία, συγκοινωνιακά είναι άτοπο, δεν υφίσταται. Η ήπια κυκλοφορία ξέρουμε διεθνώς, ότι είναι στις περιοχές κατοικίας ή έστω στις εμπορικές περιοχές. Αυτός είναι ένας άξονας, ο οποίος ενσυνείδητα αποδόθηκε στους πεζούς για να αρχίσει το κέντρο να λειτουργεί με όρους ανθρώπων και οχημάτων. Και το μήνυμα να δοθεί η Βασιλίσσης Όλγας ξανά στα ΙΧ είναι τελείως ενάντια σε οποιαδήποτε προσπάθεια στην κλιματική αλλαγή αλλά και για μια ανθρώπινη πόλη, αποτελεί πισωγύρισμα. Μπορεί προεκλογικά να έγιναν συζητήσεις, δεν παύει όμως το άνοιγμα της Βασιλίσσης Όλγας για τα οχήματα να είναι ενάντια στην σωστή κατεύθυνση των πραγμάτων που πάνε όλες οι ευρωπαϊκές πόλεις. Και στις υπόλοιπες πόλεις της Ευρώπης που ανοίγουν αντίστοιχοι δρόμοι στους πεζούς, στις κεντρικές περιοχές γκρινιάζουν οι οδηγοί, απλώς υπάρχει διαφορετική αντιμετώπιση από τους πολιτικούς, εμείς θέλουμε να τους κλείσουμε.
Συνέντευξη στην Ενημερωτική Εκπομπή στον ραδιοσταθμό ΣΚΑΪ 100,3 τον Οκτώβριο του 2023
Leave A Comment