Η ηλεκτροκίνηση αλλάζει όλα όσα ξέραμε γύρω από το αυτοκίνητο και αρχίζει να εξαπλώνεται με ασύλληπτους ρυθμούς, φέρνοντας την αυτοκίνηση σε μία νέα εποχή. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που οι αυτοκινητοβιομηχανίες στοχεύουν να παράγουν ολοένα και περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αφού αποτελούν μία αξιόπιστη και εναλλακτική λύση μετακίνησης με σημαντικά πλεονεκτήματα για τον άνθρωπο και το περιβάλλον. Η εξέλιξη της τεχνολογίας και η επιτακτική ανάγκη για μείωση εκπομπών ρύπων οδηγούν στη συγκεκριμένη επιλογή, εξασφαλίζοντας οφέλη βιωσιμότητας, αλλά και προστασίας του περιβάλλοντος.
Εμείς είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με τον κ. Γιώργο Γιαννή, καθηγητή Διαχείρισης και Ασφάλειας Κυκλοφορίας στον Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, σχετικά με τα πλεονεκτήματα και τις βασικές εξελίξεις στην ηλεκτροκίνηση.
1.Ποια είναι η γνώμη σας για την ηλεκτροκίνηση; Είναι τελικά η λύση του μέλλοντος;
Τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν έρθει στο προσκήνιο τα τελευταία χρόνια εξαιτίας μιας σειράς καινοτομιών τα οποία τα καθιστούν ελκυστικότερα από τα συμβατικά. Κατ’ αρχάς έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων κατά την κίνησή τους, πράγμα το οποίο συμβάλλει σημαντικά στη δημιουργία ενός περισσότερο βιώσιμου αστικού περιβάλλοντος. Ακόμα και αν ληφθούν υπόψη οι ρύποι κατά την παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας, έχει αποδειχθεί ότι οι συνολικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου είναι σημαντικά χαμηλότερες από τις αντίστοιχες των συμβατικών οχημάτων. Επιπλέον, η ενεργειακή μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ενισχύει ακόμα περισσότερο την τάση αυτή καθιστώντας τα ηλεκτρικά οχήματα μέρος της λύσης για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
2.Γιατί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κερδίζουν έδαφος;
Το αυξανόμενο ενδιαφέρον του κοινού για τα ηλεκτρικά οχήματα έχει οδηγήσει πολλές από τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν σημαντικά ποσά στην ανάπτυξη, την παραγωγή και την προώθηση των ηλεκτρικών τους μοντέλων. Πέρα από το πλεονέκτημα των χαμηλότερων εκπομπών ρύπων, η οδήγηση των ηλεκτρικών οχημάτων είναι ευκολότερη μέσα στις πόλεις, ενώ παράλληλα έχουν και σημαντικά χαμηλότερο κόστος συντήρησης, ειδικά κατά τα πρώτα χρόνια ζωής τους. Θα πρέπει τέλος να σημειωθεί ότι σημαντικό ρόλο στην αύξηση του μεριδίου αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων παίζουν και τα ολοένα αυξανόμενα κρατικά κίνητρα για την απόκτησή τους.
3.Πώς βλέπετε την ηλεκτροκίνηση στη χώρα μας και ποια βήματα χρειάζεται να γίνουν, ώστε ο κόσμος να ανταποκριθεί στις νέες δυνατότητες της ηλεκτροκίνησης;
Παρότι μπορεί να βρισκόμαστε κάπως πίσω σε σχέση με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες στην υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων, η ηλεκτροκίνηση αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία την οποία η χώρα μας δεν αφήνει ανεκμετάλλευτη. Όχι μόνο στον τομέα των Ι.Χ. αλλά και στον τομέα της μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά ποδήλατα και πατίνια) καθώς και των δημοσίων συγκοινωνιών τα ηλεκτρικά οχήματα θα συμβάλλουν σημαντικά στη βελτίωση της αστικής κινητικότητας και οι Αρχές ήδη δουλεύουν στην κατεύθυνση αυτή. Σημαντική είναι η δημιουργία επαρκούς δικτύου σταθμών φόρτισης τόσο στο αστικό όσο και στο υπεραστικό οδικό δίκτυο, η παροχή ουσιαστικών οικονομικών και άλλων κινήτρων αγοράς και κυκλοφορίας των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά και η συνεχής ενημέρωση των πολιτών τόσο για τα περιβαλλοντικά όσο και για τα οικονομικά οφέλη που μπορεί να αποκομίσουν αντικαθιστώντας τα οχήματά τους με ηλεκτρικά.
4.Θεωρείτε ότι το 2030 τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα έχουν φτάσει σε ποσοστό 1 προς 3 σε σχέση με τα συμβατικά;
Αυτή τη στιγμή πολλές από τις διεθνείς εκτιμήσεις συγκλίνουν προς τα εκεί. Ωστόσο δε θα πρέπει να παραβλέψουμε το γεγονός ότι η μελλοντική ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα δε θα εξαρτηθεί μόνο από τεχνολογικούς παράγοντες, όπως η βελτίωση της ακτίνας ή του χρόνου φόρτισής τους. Εξίσου σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσουν και οι κυβερνητικές πολιτικές που θα ακολουθηθούν ενώ δε θα πρέπει να παραβλέψουμε τις διεθνείς εξελίξεις οι οποίες μπορεί να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην τιμή και τη διαθεσιμότητα πολλών πρώτων υλών (π.χ. σπάνιες γαίες) επηρεάζοντας σημαντικά το κόστος παραγωγής και κατ’ επέκταση τις σημερινές προβλέψεις.
Συνέντευξη στο anytimeblog τον Μάιο του 2022
Leave A Comment