Tα ηλεκτρικά πατίνια και τα ποδήλατα είναι νέοι τρόποι μετακίνησης, τους οποίους καλό είναι να συνηθίζουμε. Πρέπει να μάθουμε ότι η ταχύτητα αφορά και αυτά τα μέσα. Επιπλέον, όταν αναπτύσσονται ταχύτητες πάνω από 20-25 km/h, είμαστε σε υψηλό κίνδυνο ατυχήματος όπως όλα τα υπόλοιπα οχήματα.
Η ασφάλεια των οδηγών και των επιβατών
Όλα είναι θέμα ταχύτητας. Όταν ξεπερνάμε τα 20-25 km, χρειαζόμαστε οπωσδήποτε κράνος. Όπως συμβαίνει στα περισσότερα κράτη όπου το προβλέπει η νομοθεσία, το ίδιο θα πρέπει να ισχύει και στην Ελλάδα. Όταν αυξάνεται η ταχύτητα πρέπει να πάρουμε τα μέτρα ασφαλείας, να φοράμε κράνος και να καταλάβουμε ότι οδηγούμε σαν να οδηγούμε ένα όχημα που μπορεί να αναπτύξει ταχύτητες.
Η συστηματική αστυνόμευση
Υπάρχει μια διάχυτη λανθασμένη εντύπωση σε όλη την ελληνική κοινωνία για το ρόλο της ταχύτητας στα οδικά ατυχήματα. Οι περισσότεροι οδηγοί κινούνται με ακατάλληλες ταχύτητες τόσο με τα αυτοκίνητα όσο και με τα μηχανάκια και πρόσφατα και με τα ποδήλατα και τα πατίνια, θεωρώντας ότι τα ατυχήματα συμβαίνουν στους άλλους και σε αυτό συμβάλλει και η Τροχαία και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Όταν συμβαίνει ένα ατύχημα σπανίως να αναφερθεί ότι υπαίτιος είναι εκείνος που έτρεχε αλλά συνήθως αποδίδεται στο κακό οδόστρωμα, στην κακιά στιγμή ή σε οτιδήποτε άλλο. Πρέπει να αλλάξει η κουλτούρα όλων των οδηγών και η κουλτούρα αλλάζει με συντονισμένες προσπάθειες. Η βασικότερη και η πιο γρήγορη επέμβαση είναι η συστηματική αστυνόμευση. Οι συγκοινωνιολόγοι λένε εδώ και πάρα πολλά χρόνια συστηματική, αλλά όχι αυστηρή, διότι τα αυστηρά και υψηλά πρόστιμα είναι δύσκολο να επιβληθούν. Χρειαζόμαστε πολλά πρόστιμα και χαμηλά σε κόστος, έτσι ώστε να αλλάξει η κουλτούρα και σταδιακά οι οδηγοί να μην παίρνουν καθόλου πρόστιμα και να μην υπάρχουν καθόλου παραβάσεις. Είναι μια θεμελιώδης προσπάθεια που πρέπει να κάνει η Τροχαία και να καταβάλει συστηματικό αγώνα ώστε να κάνει τακτικού ελέγχους για την ταχύτητα και για το κράνος.
Οι κάμερες στις λεωφορειολωρίδες
Με βάση την υφιστάμενη κατάσταση, υπάρχουν ελάχιστες κάμερες σε ελάχιστα σημεία.
Επί δεκαετίες το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοινώνει ότι θα μπουν κάμερες στις λεωφορειολωρίδες όμως το μέτρο αυτό δεν εφαρμόζεται λόγω θεμάτων προστασίας δεδομένων, οργάνωσης ή προμήθειας. Προφανώς για να αστυνομεύσουμε την ταχύτητα και το κράνος που αποτελούν τα 2 μείζονα ζητήματα για την Ελλάδα, χρειάζονται ηλεκτρονικά μέσα, σαν τις κάμερες παντού, τα οποία θα λειτουργούν. Στην Αττική Οδό έχουμε κάμερες, αλλά δεν λειτουργούν. Αν τοποθετηθούν κάμερες, θα αλλάξει δραματικά η κατάσταση. Η Ελλάδα έχει δυνατότητα να μειώσει δραματικά τα ατυχήματα. Αν ελέγξουμε την ταχύτητα και το κράνος, που αποτελούν μείζονα θέματα για την Ελλάδα, από την 23η θέση που βρισκόμαστε σήμερα, μπορούμε να πέσουμε στην 10-15η μέσα σε 6 μήνες ή σε ένα χρόνο.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι στην Ελλάδα το 36% των ατυχημάτων αφορά μοτοσυκλέτες τη στιγμή που στην Ευρώπη το αντίστοιχο ποσοστό ατυχημάτων είναι 18%. Αυτό συμβαίνει επειδή έχουμε πολύ χαμηλό ποσοστό χρήσης κράνους. Αν οι μοτοσικλετιστές, οι ποδηλάτες και αυτοί που οδηγούν πατίνια φορούσαν κράνος, θα μπορέσουμε να μειώσουμε δραματικά τα ποσοστά ατυχημάτων στα οποία υστερεί η χώρα μας. Κλείνοντας, ως κοινωνία πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι η ταχύτητα είναι το μείζον πρόβλημα και ότι μας αφορά όλους.
Συνέντευξη στην Εκπομπή Newsroom στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ τον Ιούλιο του 2023
Leave A Comment