Θέσπιση ορίου ταχύτητας στα 30χλμ/ώρα εντός των πόλεων, διαβάθμιση των παραβάσεων, εξορθολογισμός των ποινών, πρόστιμα ακόμη και σε πεζούς για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, διήθηση των δικύκλων, τοποθέτηση καμερών και ψηφιακή αποστολή των κλήσεων στους παραβάτες. Αυτά είναι ορισμένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που περιγράφονται στον νέο κυρωτικό ΚΟΚ, η δημόσια διαβούλευση του οποίου ολοκληρώθηκε προ ολίγων ημερών.
Εξορθολογισμός των ποινών
O νέος ΚΟΚ κινείται επιτέλους προς τη σωστή κατεύθυνση. Περιμέναμε πολλά χρόνια να διορθωθεί ο ΚΟΚ του 2006. Τότε, είχαν εισαχθεί πολύ αυστηρές ποινές, που στην πράξη αποδείχθηκε τεράστιο λάθος, επειδή η Τροχαία δυσκολευόταν να κόψει πολλές κλήσεις. Ήταν μια κακή αντιγραφή όσων εφαρμόζονταν τότε στη Γαλλία, η οποία όμως είχε πολύ πιο σοβαρό σύστημα τροχαίας, κάμερες και άλλη οικονομική δυνατότητα των πολιτών.
Πλέον, στον νέο ΚΟΚ, έχουν μπει τρία επίπεδα κλήσεων, ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης. Πρόκειται για έναν εξορθολογισμό των ποινών. Με τη βοήθεια των συγκοινωνιολόγων ορίστηκε ότι οι σοβαρότερες παραβάσεις είναι:
– Παραβίαση της ταχύτητας
– Κατανάλωση αλκοόλ
– Μη χρήση ζώνης και κράνους
– Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
– Χρήση κινητού
Σε αυτές θα επιβάλλονται οι αυστηρότερες ποινές.
Ό,τι είναι πολύ αυστηρό δεν εφαρμόζεται
Στον νέο ΚΟΚ προβλέπεται μεταξύ άλλων, ότι οδηγοί που υποπίπτουν στην ίδια παράβαση μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, μπορεί να χάσουν το δίπλωμά τους ακόμη και για έξι χρόνια. Τους υποτροπιάζοντες τους πιάνουμε και με το point system, δεν χρειαζόμαστε ειδικές διατάξεις. Είναι σημαντικό οι τιμωρίες για τους υποτροπιάζοντες να κινηθούν αναλογικά με τη σοβαρότητα της παράβασης, γεγονός που δεν έχει ακόμα διευκρινιστεί. Διαφορετικά θα βρεθούμε ξανά να έχουμε αυστηρές ποινές που δεν μπορούν να επιβληθούν.
Αναφορικά με τη διήθηση των δικύκλων μεταξύ των λωρίδων κυκλοφορίας της ίδιας κατεύθυνσης που προβλέπεται στον νέο ΚΟΚ, πρόκειται για νομιμοποίηση της πραγματικότητας. Δεν αλλάζει τίποτα από άποψη ασφάλειας, καθώς στην Ελλάδα όπως και σε όλη την Ευρώπη πρόκειται για κάτι που ήδη συμβαίνει.
100 νεκροί λιγότεροι ετησίως
Μια από τις σημαντικότερες αλλαγές του νέου ΚΟΚ είναι ότι το ανώτατο όριο ταχύτητας μέσα σε κατοικημένες περιοχές, θα ανέρχεται πλέον σε 30 χλμ/ώρα. Είναι μια γενναία διάταξη, που αποτελεί τη νέα τάση σε όλη την Ευρώπη. Η Ελλάδα μετά την Ισπανία και προσφάτως την Ουαλία, το επιβάλλει με εθνική νομοθεσία και δεν αφήνει την αρμοδιότητα στους δήμους. Βάσει των ποσοτικοποιήσεων από ευρωπαϊκές πόλεις οι οποίες εφαρμόζουν αυτό το μέτρο τα τελευταία χρόνια, η εφαρμογή του στην Ελλάδα, θα μειώσει κατά περίπου 105, τους 635 νεκρούς που καταγράφηκαν το 2022.
Οι συγκοινωνιολόγοι είχαμε πει το μέτρο να μην ισχύει μόνο σε δρόμους μιας κατεύθυνσης και μιας λωρίδας, αλλά και σε δρόμους μιας λωρίδας δύο κατευθύνσεων, όπου θα εξακολουθεί να ισχύει το όριο των 50χλμ/ώρα. Όπως είναι διατυπωμένος ο νόμος, οι δημοτικές αρχές θα έχουν τον τελικό λόγο για τον αν το όριο των 30 χλμ/ώρα θα ισχύει και σε άξονες δύο κατευθύνσεων με μια λωρίδα.
Κάμερες και ψηφιακή αποστολή προστίμων
Αυτή η διάταξη δεν αφορά την ασφάλεια των ΙΧ, αλλά όσων κυκλοφορούν εκτός αυτών, δηλαδή των πεζών, των μοτοσικλετιστών και των ποδηλατών, που αποτελούν το 70% των νεκρών στις πόλεις. Ταυτόχρονα, η εμπειρία από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, δείχνει ότι η θέσπιση αυτού του μέτρου, μακροπρόθεσμα οδηγεί περισσότερους ανθρώπους να μετακινούνται με ΜΜΜ, ποδήλατα ή πεζή.
Προκειμένου αυτό το μέτρο να εφαρμοστεί, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει την τοποθέτηση καμερών, αλλά και την αυτόματη αποστολή ψηφιακής κλήσης στο κινητό και την εφορία του παραβάτη. Θα πρέπει αυτές οι δύο προϋποθέσεις να ισχύσουν, διαφορετικά, θα πρόκειται για έναν ακόμη νόμο που δεν θα εφαρμόζεται. Έχει ανακοινωθεί ότι η αποστολή της ψηφιακής κλήσης θα λειτουργήσει εντός του 2025 και η τοποθέτηση καμερών εντός του 2026.
Άρθρο στο ieidiseis τον Ιανουάριο του 2025
Leave A Comment