Μια από τις βασικές αιτίες ταλαιπωρίας είναι οι βλάβες ή τα ατυχήματα που προκαλούνται, τα οποία έχουν ως αποτέλεσμα να κλείνουν μια ή περισσότερες λωρίδες για αρκετές ώρες. Κι αυτό επιβαρύνει πολύ την κίνηση καθημερινά. Σε δύο σημεία του Κηφισού, θα εγκατασταθούν μόνιμα γερανοφόρα οχήματα της Τροχαίας με οδηγούς, ούτως ώστε να μπορούν να παρεμβαίνουν πιο γρήγορα και πιο άμεσα εκεί που παρατηρούνται τέτοια φαινόμενα. Σύμφωνα με αυτή την παρέμβαση, μοτοσυκλέτες της Τροχαίας με αστυνομικούς θα ανεβοκατεβαίνουν και τα δυο ρεύματα του Κηφισού για να υπάρχει εντονότερο και γρηγορότερη ενημέρωση και ανταπόκριση και παρεμβάσεις εκεί που απαιτείται.
Αυτά τα μέτρα συνιστούν ασπιρίνες ή όχι; Πρόκειται να αλλάξει κάτι στην καθημερινότητά των μετακινούμενων;
Τα μέτρα αυτά είναι μια πολύ σωστή και καλή αρχή. Είναι προφανές ότι για το μέγεθος αυτού του άξονα αλλά και για την καλύτερη λειτουργία του, χρειάζεται αντάξια αντιμετώπιση. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η Αττική Οδός όπου υπάρχουν δεκάδες περίπολα και δεκάδες γερανοί για να αντιμετωπίσουν τα ίδια προβλήματα που υπάρχουν με περιστατικά, ατυχήματα, είτε χαλασμένα οχήματα. Τονίζεται ότι ως αρχή, από το να μην έχουμε σχεδόν τίποτα, είναι ήδη καλό ότι καταλαβαίνουμε το πρόβλημα. Πρέπει προφανώς να δώσουμε μεγαλύτερο βάρος. Αυτό είναι ένα ζήτημα στον Κηφισό, η λειτουργία του ή όταν έχουμε κάποιο περιστατικό. Όμως, μπορούμε να κάνουμε επεμβάσεις με το να σταματήσουμε να έχουμε μεταβλητή διατομή.
Σχετικά με την αύξηση και τη μείωση λωρίδων, πρέπει να έχουμε τις τρεις λωρίδες ανοικτές παντού. Για παράδειγμα, αν στην αρχή υπάρχουν τέσσερις ή πέντε λωρίδες και μετά γίνονται τρεις ή τέσσερις, εκεί δημιουργείται η συμφόρηση και το πρόβλημα. Είναι προτιμότερο να τις έχουμε κλειστές εκεί που δεν χρειάζονται, για να υπάρχει μια συνεχής ροή, κάτι που αποτελεί ακόμα μία μικρή βελτίωση. Αυτά είναι επιμέρους λειτουργικά ζητήματα για να κάνουμε μια επιμέρους μικρή βελτίωση. Αυτό το οποίο πρέπει να καταλάβουμε είναι ότι στον Κηφισό δεν υπάρχει καμία ελπίδα να βελτιωθεί οτιδήποτε σε μεγάλο βαθμό τα επόμενα χρόνια.
Τα επόμενα χρόνια η κατάσταση θα επιδεινώνεται συνεχώς, διότι πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι στην Αττική οι δρόμοι μας είναι πεπερασμένοι, όπως είναι περασμένοι σε όλες τις πόλεις του κόσμου. Επιπλέον, το οδικό δίκτυο σε όλες τις πόλεις του κόσμου και ειδικά στις ώρες αιχμής, ισορροπεί στη συμφόρηση. Επομένως, το να ισχυρίζεται κάποιος ότι θα λυθεί το κυκλοφοριακό είτε στον Κηφισό είτε οπουδήποτε, είναι μια ελπίδα που δεν έχει καμία ανταπόκριση σε όλο τον κόσμο και ειδικά στην Ευρώπη με την οποία συγκρινόμαστε. Εκεί που επικεντρώνουμε πάντα είναι να δώσουμε εναλλακτικές λύσεις στους μετακινούμενους με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Σε καμία περίπτωση δεν σηκώνουμε τα χέρια ψηλά αλλά αντιμετωπίζουμε το μέλλον με το να εξυπηρετούμε τους μετακινούμενους και όχι τα αυτοκίνητα, όπως κάνουν σε όλη την Ευρώπη. Είναι αδιέξοδο να προσπαθήσουμε να εξυπηρετούμε όλα τα αυτοκίνητα να μπαίνουν μέσα στην πόλη.
Τι πρέπει να γίνει στον Κηφισό;
Δεν μπορεί να γίνει τίποτα στον Κηφισό. Μπορούν πράγματι να γίνουν αυτά τα επιμέρους λειτουργικά μέτρα που αναφέρθηκαν προηγουμένως, δηλαδή να μην αλλάζει η διατομή και να υπάρχει καλύτερη αντιμετώπιση στα συμβάντα. Αυτά είναι επιμέρους ζητήματα και θα δούμε μικρή βελτίωση.
Στην ερώτηση αν πρέπει να διευρυνθεί ο δακτύλιος, η απάντηση είναι ότι έχουμε τόσο πολλά οχήματα που δεν επαρκεί ούτε αυτό το μέτρο. Επιπλέον, ο δακτύλιος δεν αστυνομεύεται, αν διευρυνθεί για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα θα μπορούσε να φέρει μια κάποια ανακούφιση. Αλλά και πάλι οι μετακινούμενοι κάθε μέρα και κάθε χρόνο αυξάνονται. Η λύση για να εξασφαλιστεί η επαρκής εξυπηρέτηση δεν είναι το ΙΧ, διότι δεν χωράμε, όπως δεν χωράνε πουθενά τουλάχιστον στην Ευρώπη. Πρέπει να τους δώσουμε καλύτερες εναλλακτικές με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Αν θέλετε και κάτι ρηξικέλευθο, αν όπως λένε και οι θεωρίες μας, το σωστό σε αυτούς τους άξονες και στην Ευρώπη και στην Αμερική, είναι να δώσουμε μία λωρίδα στα λεωφορεία ή στα οχήματα υψηλής πλήρωσης, δηλαδή να μειώσουμε τις ενεργειακές λωρίδες.
Παρ΄ όλα αυτά, υπάρχουν ενστάσεις ότι αν μειωθούν οι λωρίδες, μετά θα επικρατήσει το απόλυτο χάος. Όπως επίσης υπάρχουν και οι ισχυρισμοί ότι οι πολίτες παίρνουν το αυτοκίνητο τους για κάποιο συγκεκριμένο λόγο, ακόμα και με την υψηλή τιμή της βενζίνης, γιατί μάλλον εκεί που πάνε δεν υπάρχει επαρκής συγκοινωνία. Είναι θέμα συνθηκών εργασίας ή θέμα πίεσης που έχει αυτός ο κόσμος. Ή ακόμα μπορεί να παίρνουν το αυτοκίνητο τους γιατί έχουν περίεργα ωράρια στις εργασίες τους, δεν είμαστε όπως στην πανδημία που είχαμε κυλιόμενα ωράρια.
Η μία λωρίδα στον Κηφισό χωράει περίπου 750 οχήματα την ώρα. Αν φτιάξουμε λωρίδα υψηλής πληρότητας για οχήματα, ΙΧ ή λεωφορεία μπορούν να χωρέσουν και 5.000 και 10.000 εξυπηρετούμενοι σε μία ώρα σε μία λωρίδα. Κάτι ανάλογο έχει εφαρμοσθεί και στο εξωτερικό, όπως στο Παρίσι, στις Βρυξέλλες, στη Βαρκελώνη και το Μιλάνο.
Πολλοί μπορούν να αμφισβητούν ότι η Αθήνα δεν έχει την ίδια υποδομή ή τα ίδια συστήματα μεταφοράς με τις αντίστοιχες πόλεις του εξωτερικού. Η λωρίδα των λεωφορείων είναι ίδια και στη Βαρκελώνη και στην Αθήνα και στο Παρίσι, δεν έχει διαφορά. Είναι λωρίδα την οποία τη χρησιμοποιούσαν πριν τα ΙΧ και τώρα τη χρησιμοποιούν τα λεωφορεία.
Μια λύση για να μειωθεί η κίνηση και το μποτιλιάρισμα φαίνεται να είναι η αύξηση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και η χρησιμοποίηση αυτών σε μια αποκλειστική λωρίδα. Κλείνοντας, επισημαίνεται ότι με αυτό το μέτρο, μπορούν να πηγαίνουν όλοι πολύ πιο γρήγορα στον προορισμό τους και πολλοί περισσότεροι στις δουλειές τους. Πρέπει να σταματήσουμε να έχουμε στο μυαλό μας ότι θα υπάρξει μια μέρα όπου οι δρόμοι μας θα χωράνε όλα αυτά τα αυτοκίνητα. Μόνο χειρότερα θα είναι τα πράγματα, αν δεν αλλάξουμε πολιτική και αν δεν δώσουμε χώρο στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Συνέντευξη στην εκπομπή Πίσω από τις Γραμμές στον τηλεοπτικό σταθμό Action 24 τον Οκτώβριο του 2023
Leave A Comment