Επέστρεψε ο εφιάλτης του μποτιλιαρίσματος στους δρόμους της Αθήνας

Λύση στο κυκλοφοριακό της Αθήνας θα δώσουν τα λεωφορεία και η αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων.

Η κυκλοφοριακή συμφόρηση δεν αποτελεί ελληνικό φαινόμενο, καθώς οι ευρωπαϊκές πόλεις είναι ακόμα πιο συμφωρημένες. Tα χιλιόμετρα συμφόρησης είναι από 25-50 km, για να μπει κάποιος στην πόλη σε όλες τις ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις και αυτό ισχύει για δεκαετίες. Επαναλαμβάνουμε συνεχώς ότι το πρόβλημα δεν είναι ούτε ο Κηφισός ούτε τι θα γίνει με τη συμφόρηση. Το πρόβλημα είναι πώς θα εξυπηρετηθούν οι μετακινούμενοι, πως θα τους δώσουμε εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης, ουσιαστικά Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, έτσι ώστε να πηγαίνουν πιο γρήγορα οι μετακινούμενοι στον προορισμό τους. Πρέπει όλοι να καταλάβουν ότι με τα ΙΧ δεν πρόκειται να πάνε ποτέ πιο γρήγορα, όσο δρόμο και να τους κάνουμε. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή η εικόνα που βλέπουμε στην Ελλάδα, υπήρχε τη δεκαετία του 70 στην Αμερική, όπου πρόσθεσαν άλλες 5 λωρίδες κυκλοφορίας (έγιναν 10 και 10), και μετά από 5 χρόνια ξανά γέμισαν οι 10 λωρίδες.

Μπορούμε να αναγκάσουμε τον μετακινούμενο να παίρνει τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς όταν αυτά δεν είναι και τόσο αξιόπιστα ως προς την ώρα αλλά ως προς το πότε χαλάνε;

Φυσικά και όχι, για αυτό ακριβώς λένε οι συγκοινωνιολόγοι ότι η συζήτηση πρέπει να περιστρέφεται στο να πιέζουμε την Πολιτεία να βελτιώσει τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και όχι να πιέζουμε την Πολιτεία να βρει μια λύση στο κυκλοφοριακό το οποίο δεν λύνεται. Κυκλοφοριακή συμφόρηση θα υπάρχει πάντα. Παρ’ όλα αυτά, δεν είναι όλα τα λεωφορεία όλες τις ώρες ούτε γεμάτα, ούτε βρώμικα. Υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις στις οποίες έχει δημιουργηθεί αυτή η κακή φήμη στα λεωφορεία, που είναι μια πραγματικότητα.

Τα κλειδιά του προβλήματος τα έχει η Τροχαία. Αν αστυνομεύονταν οι λεωφορειολωρίδες από τα σταθμευμένα και τα παράνομα σε αυτές κυκλοφορούντα οχήματα, με τον ίδιο αριθμό λεωφορείων θα γίνονταν διπλάσιες διαδρομές, άρα θα μετακινούνταν και περισσότεροι από διπλάσιοι μετακινούμενοι, μιας και το βασικό κριτήριο επιλογής του τρόπου μετακίνησης για τους περισσότερους είναι ο χρόνος. Αν η Τροχαία δώσει μεγαλύτερη έμφαση στις λεωφορειολωρίδες και αν φροντίσουμε λίγο καλύτερα τα λεωφορεία και ως προς τη συχνότητα των δρομολογίων τους και ως προς την καθαριότητα, όλοι θα μετακινούνται πιο γρήγορα και με τις καλύτερες συνθήκες.

Το τραμ και άλλα μέσα σταθερής τροχιάς

Στους προβληματισμούς ότι αν είχαμε άλλο ένα μέσο σταθερής τροχιάς, ίσως τα πράγματα να ήταν καλύτερα ή ακόμα ότι τραμ το οποίο δημιουργήθηκε, δεν απέδωσε αυτά που περιμέναμε, η απάντηση έρχεται άμεσα. Το τραμ δεν είναι βιώσιμη επιλογή, ο κορμός των ΜΜΕ είναι το μέτρο για μια μεγαλούπολη σαν την Αθήνα η οποία θα έπρεπε να διαθέτει 8 γραμμές μετρό και όλο το υπόλοιπο δίκτυο να λειτουργεί με τα λεωφορεία. Το τραμ έχει πολύ μικρό ποσοστό και δεν είναι αντικείμενο συζήτησης. Το ζητούμενο είναι να προχωρήσει η γραμμή 4 και οι υπόλοιπες γραμμές, διότι χρειαζόμαστε 8 γραμμές μετρό στην Αθήνα τα επόμενα χρόνια. Μέχρι τότε, όπως συμβαίνει και σε πάρα πολλές πόλεις με τα λεωφορεία, μπορούμε να δώσουμε καλύτερη εξυπηρέτησή όταν έχουν προτεραιότητα. Όταν έχουμε αφήσει τη στάθμευση ανεξέλεγκτη οπουδήποτε στην πόλη, αφενός ενοχλούνται τα λεωφορεία και αφετέρου οδηγούνται όλα τα οχήματα να παρκάρουν στο κέντρο.

Μπορεί η λειτουργία της Αττικής Οδού να έδωσε μια ανάσα στην κυκλοφορία όμως το τελευταίο διάστημα βλέπουμε ότι ακόμα και η Αττική Οδός πλέον μποτιλιάρει, κι αυτό γιατί τα αυτοκίνητα είναι πολλά. Είναι προφανές ότι με τόσες πολλές μικρές επιχειρήσεις που έχει η Ελλάδα, ο κόσμος θέλει να μετακινείται προς διαφορετικές κατευθύνσεις, δηλαδή όσοι βλέπουμε που κατεβαίνουν τον Κηφισό, μπορεί να πηγαίνουν σε 15 διαφορετικές περιοχές. Είναι εξαιρετικά δύσκολο να λυθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα τη στιγμή που οι μετακινούμενοι δεν έχουν κοντά τους μια στάση λεωφορείου και τραμ ή έναν σταθμό μετρό.

Με το λεωφορείο θα λυθεί το πρόβλημα του Κηφισού;

Η επιστήμη του Συγκοινωνιολόγου, παρότι έχουμε 10 εκατομμύρια συγκοινωνιολόγους στην Ελλάδα, είναι πολύπλοκη, δίνει λύσεις σε πολύπλοκα ζητήματα και η κατεύθυνση είναι μια. Μόνο τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς θα δώσουν μια λύση καλύτερης εξυπηρέτησης και πρέπει να διαχειριστούμε την κυκλοφορία με τα μέσα αφενός και με τη διαχείριση της στάθμευσης αφετέρου. Και δεν είναι μόνο το κέντρο της Αθήνας, είναι όλα τα κέντρα των Δήμων της Αττικής.

Πώς θα σταματήσει ο Κηφισός να είναι από το πρωί μέχρι το βράδυ καθημερινά «κόκκινος»;

Πολλοί μετακινούμενοι θα παίρνουν το λεωφορείο για να πάνε από το Μαρούσι στο Κέντρο, χωρίς να περάσουν από τον Κηφισό μέσω της Λεωφόρο Κηφισίας, μιας και με καθαρές λεωφορειολωρίδες μπορούμε να εγγυηθούμε στις 08:00 το πρωί συνολικό χρόνο από το Μαρούσι μέχρι το κέντρο 16 λεπτά με το λεωφορείο. Κάτι που υποστηρίζεται και από τα ήδη υπάρχοντα δεδομένα, μιας και τον Νοέμβριο με την παρούσα αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων, αυξήθηκε κατά 50% η ταχύτητα των λεωφορείων μέσα σε ένα μήνα.

Θα είχε ενδιαφέρον να εξεταστεί αν μέσα σε ένα μήνα διπλασιάστηκε ο κόσμος που χρησιμοποίησε το λεωφορείο με τις καθαρές λεωφορειολωρίδες και αν μειώθηκαν το ίδιο και τα αυτοκίνητα. Το σημαντικό είναι ότι θα πρέπει να μείνουν καθαρές λεωφορειολωρίδες για παραπάνω από ένα μήνα, ώστε να μπορούμε να βγάλουμε τέτοια συμπεράσματα.

Κλείνοντας, απαιτείται συστηματικότητα τόσο από την Πολιτεία όσο και από τους επιστήμονες και τους δημοσιογράφους, να αναδείξουμε πως το ζήτημα είναι να αστυνομεύσουμε τη στάθμευση και να βοηθήσουμε τα λεωφορεία και όχι να προσπαθούμε να βρούμε λύσεις στον Κηφισό και στις άλλες μεγάλες αρτηρίες, οι οποίες θα καταλήγουν πάντα σε αδιέξοδο.

Συνέντευξη στην τηλεοπτική εκπομπή Οι Αταίριαστοι στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΙ τον Ιανουάριο του 2024

 

2024-03-20T10:23:15+00:00 January 9th, 2024|Categories: Uncategorized|

Leave A Comment